(Arca ikan gergasi ini dibuat menggunakan botol plastik yang
dibuang. Ia berada di pantai Rio de Janiro, Brazil. )
Definisi:
Arca adalah suatu bentuk dalam susunan tiga dimensi. Permukaannya dapat dirasai serta dipandang dari pelbagai sudut. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu sculpere bermakna satu proses mengukir, melarik , mencungkil dan menguris.
Selalunya arca dapat dilihat di galeri, Taman permainan, dan tempat – tempat yang menjadi tarikan pelancong seperti di muzium dan Tugu Peringatan.
Arca adalah suatu bentuk dalam susunan tiga dimensi. Permukaannya dapat dirasai serta dipandang dari pelbagai sudut. Pengertian arca berasal daripada bahasa latin iaitu sculpere bermakna satu proses mengukir, melarik , mencungkil dan menguris.
Selalunya arca dapat dilihat di galeri, Taman permainan, dan tempat – tempat yang menjadi tarikan pelancong seperti di muzium dan Tugu Peringatan.
Sejarah Arca
Sejarah penemuan terawal seni arca - terjumpanya arca ukiran
daripada gading, tulang, tanduk dan tanah liat yang dihasilkan oleh orang
Aurignacian dan Magdalenia pada 800SM. Bukti sejarah membuktikan arca telah
dihasilkan sejak zaman tamadun lama seperti Mesir, Yunani, Mesopatamia, China
dan India.Arca yang dihasilkan pada masa itu berbentuk boneka dan menggunakan
bahan pelbagai.Di Eropah - hasil penemuan arca terawal berbentuk patung kecil
‘Cycladic’ berupa figura manusia dijumpai disebuah pulau di Laut Aegen 4500
tahun yang lalu. Zaman Renaissance – arca ‘David’ dihasilkan oleh
Michealangelo.
Di Malaysia, kaum asli Mah Meri dan Jah Hut di Pahang popular dengan hasil arca ukiran patung yang berunsur magis yang ebrkait rapat dengan kepercayaan mereka.Antara arcawan tempatan ialah Abdul Latiff Mohidin, Anthony Lau, Syed Ahmad Jamal, Bayu Utomo Radjikin.
Generasi muda yang turut melibatkan diri dalam penghasilan karya
arca ialah Mat Annuar Ismail, Raja Shariman Raja Aziddin, Wong Pei Yu dan
lain-lain. Sebuah Laman Asean diwujudkan untuk mengumpulkan karya arca sempena
menyambut ulang tahun ke-20 penubuhan ASEAN yang terletak berhampiran dengan
Tugu Peringatan Kuala Lumpur.
Ciri-ciri Arca
Mementingkan unsur ruang dan bentuk dan imbangan. Dalam
proses menghasilkan arca, prinsip rekaan imbangan, pergerakan, harmoni,
penegasan dan kepelbagaian hendaklah diambilkira.
Jenis – Jenis Arca
Arca bersifat realis atau abstrak. Arca realis menampilkan objek sebenar yang difahami kewujudannya seperti ukiran dan acuan patung manusia. Arca abstrak pula adalah bersifat konseptual dan memerlukan daya pemikirkan yang tinggi untuk menginterpretasikan betuk dan maksud arca tersebut. Ini sesuai dengan peranan pengarca itu sendiri dalam merakam segala pengalaman dalam kehidupan melalui perluahan rasanya ke dalam bentuk arca. Arca terbahagi kepada dua kategori yang besar iaitu arca estetik dan arca berfungsi.
Arca Asemblaj
Asemblaj adalah himpunan bahan-bahan yang disusun dan mempunyai daya estetik ataupun cara perletakan yang menimbulkan suatu makna. Walaupun pada kebiasaannya aktiviti ini dikaitkan pada himpunan bentuk-bentuk dua dimensi, ianya juga boleh dihasilkan dalam bentuk tiga dimensi.
Arca bersifat realis atau abstrak. Arca realis menampilkan objek sebenar yang difahami kewujudannya seperti ukiran dan acuan patung manusia. Arca abstrak pula adalah bersifat konseptual dan memerlukan daya pemikirkan yang tinggi untuk menginterpretasikan betuk dan maksud arca tersebut. Ini sesuai dengan peranan pengarca itu sendiri dalam merakam segala pengalaman dalam kehidupan melalui perluahan rasanya ke dalam bentuk arca. Arca terbahagi kepada dua kategori yang besar iaitu arca estetik dan arca berfungsi.
Arca Asemblaj
Asemblaj adalah himpunan bahan-bahan yang disusun dan mempunyai daya estetik ataupun cara perletakan yang menimbulkan suatu makna. Walaupun pada kebiasaannya aktiviti ini dikaitkan pada himpunan bentuk-bentuk dua dimensi, ianya juga boleh dihasilkan dalam bentuk tiga dimensi.
Arca
Timbulan
Arca ini jga dikenali sebagai arca relief, dibina daripada hasil karya dua dimensi yang kemudian ditimulkan menjadi imej tiga dimensi. Arca ini adalah kombinasi antara cirri-ciri catan dan arca. Manusia pada zaman dahulu menghasilkan arca dengan memotong, memahat atau mengorek keluar latar belakang yang mengelilingi figura atau binatang akan menjadi fgura tersebut timbul dari permukaan dan kelihatan menarik.
Arca ini jga dikenali sebagai arca relief, dibina daripada hasil karya dua dimensi yang kemudian ditimulkan menjadi imej tiga dimensi. Arca ini adalah kombinasi antara cirri-ciri catan dan arca. Manusia pada zaman dahulu menghasilkan arca dengan memotong, memahat atau mengorek keluar latar belakang yang mengelilingi figura atau binatang akan menjadi fgura tersebut timbul dari permukaan dan kelihatan menarik.
(Arca timbulan (relief) pada
permukaan dinding sebagai monumen untuk memperingati Korban
40000 Jiwa Kota Parepare.)
(Arca Timbulan tamadun Mesopatamia yang dipamerkan di Muzium Louvre,
Paris.)
Arca Mobail
Mobail merupakan hasil cantuman dari pelbagai bahan atau bahagian untuk membolehkannya bergerak dan dibangunkan menjadi sebuah arca. Mobail juga dikenali sebagai Acra bergerak atau Arca Kinetik . Mobail biasanya digantung di atas siling.
Bahagian mobail dicantumkan pada sendi untuk membolehkannya bergerak , berputar atau berombak.
Mobail merupakan hasil cantuman dari pelbagai bahan atau bahagian untuk membolehkannya bergerak dan dibangunkan menjadi sebuah arca. Mobail juga dikenali sebagai Acra bergerak atau Arca Kinetik . Mobail biasanya digantung di atas siling.
Bahagian mobail dicantumkan pada sendi untuk membolehkannya bergerak , berputar atau berombak.
(Alexander Calder adalah pelopor arca bergerak pada tahun
1930an.)
Arca
Stabail
Stabail ialah satu binaan seperti mobail yang boleh bergerak tapi tidak terawang-awang kerana kedudukan kakinya sengaja boleh bergerak. Bahan atau bahagaian dicantum dengan tali/benang pada satu palang yang tidak boleh bergerak. Stabail tidak mempunyai sendi-sendi dimana bahan atau bahagian yang dicantum boleh bergerak secara terawang-awang.
Rekaan stabail boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti murid dengan menggunakan bahan-bahan yang ada dan mudah didapati. Stabail boleh digantung di dinding, tingkap , atau pintu siling.
Stabail ialah satu binaan seperti mobail yang boleh bergerak tapi tidak terawang-awang kerana kedudukan kakinya sengaja boleh bergerak. Bahan atau bahagaian dicantum dengan tali/benang pada satu palang yang tidak boleh bergerak. Stabail tidak mempunyai sendi-sendi dimana bahan atau bahagian yang dicantum boleh bergerak secara terawang-awang.
Rekaan stabail boleh dipelbagaikan mengikut kreativiti murid dengan menggunakan bahan-bahan yang ada dan mudah didapati. Stabail boleh digantung di dinding, tingkap , atau pintu siling.
(Carder,
Alexander‘Stabile,Paris-La-Defense-(1976))
(Carder,
Alexander‘Stabile,Paris-La-Defense-(1976))
Arca Gabungan
Diorama
Diorama ialah sejenis binaan tiga dimensi (3D) yang mengandungi pelbagai objek untuk menggambarkan situasi yang sebenar. Komposisi situasi tersebut hendaklah diletakkan di dalam satu kotak atau bekas yag ditebuk satu hingga tiga permukaan supaya dapat dilihat dari hadapan atau pun sisi.
Objek yang hendak disusun boleh digantung, didiri atau dilekatkan pada tapak dan dinding kotak/bekas tersebut. Bahagian dinding kotak dilukis latar belakang untuk menggambarkan situasi yang diperlukan berdasarkan tema diorama . bahagian tapak kotak pula dihias dengan bahan untuk menimbulkan situasi yang sama seperti tema diorama.
Arca-arca Yang Terdapat Di
Malaysia
Antara arca awam yang awal di Malaysia. 4 tokoh penjajah British
yang diagungkan menggunakan medium arca awam dengan tujuan mengesahkan
keberadaan serta persepsi mereka sebagai hero di Tanah Melayu. Atas kiri
Francis Light, atas kanan Frank Swethnam. Bawah kiri Stamford Raffles, bawah
kanan Robert Walker.
Bangunan stesen keretapi di Tanjong Pagar
turut terdapat karya–karya arca timbulan di bahagian hadapannya. Arca
timbulan tersebut mempunyai empat imej figura di setiap tiang bahagian hadapan
bangunan. Arca timbulan tersebut membawa simbol pertanian, perdagangan,
pengangkutan dan industri. Pengarca Angelo Vannetti* dengan kerjasama dari
firma Raoul Bigazzi (pembekal marmar dan gangsa) telah mengukir arca
timbulan tersebut. Berbeza dengan arca timbulan di bangunan RRIM yang mempunyai
timbualan yang rendah (low relief ), arca timbulan di KTM ini tinggi menonjol keluar
(high relief) Disamping itu terdapat mural di kedua-dua dinding yang tinggi
pada ruang menunggu di dalam bangunan, mural tersebut menggambarkan
sisioekonomi di Tanah Melayu ketiku itu. Lakaran aktiviti perlombongan timah,
sawah padi, penanaman getah dan tongkang China yang sedang berlabuh
mengingatkan asal usul Singapura yang berada dalam Tanah Melayu suatu waktu
dulu. Bangunan yang dibina dalam tahun 1932 itu ia tetap membawa identiti Tanah
Melayu.
Arca ini dicipta pada tahun 1966 oleh Felix
de Weldon iaitu seorang pematung/ perupa terkenal yang juga telah mencipta tugu
peringatan Iwo Jima di Washington DC. Tujuh orang yang membentuk tugu
peringatan ini melambangkan ketaatan, pengorbanan dan kerjasama penduduk
Malaysia. Tugu ini didirikan untuk memperingati jasa mereka yang terlibat (dan
berkorban) di dalam Perang Dunia Kedua dan sewaktu peristiwa Darurat di Malaya.
(“Keris” arca yang telah dihasilkan oleh Lattif Mohidin)
Penghujung tahun 2010 dua arca awam lagi
telah dibina di Bandaraya Kuala Lumpur. Sebuah syarikat telekomunikasi yang gah
Aixata telah meminta pengarca terkenal Ramlan Abdullah untuk membina
arcanya di perkarangan bangunan baru mereka di kawasan KL Senteral. “Prisms
by Axiata” 2010 menjadi arca berstruktur setinggi 24.2 meter dan
yang tertinggi setakat ini di Malaysia. Menjadi ikon terbaru Axiata
dan Bandaraya Kuala Lumpur.
Selepas 13 tahun arca ‘keris’ oleh
Abdul Latiff Mohidin di taja oleh Maybank. Pada 22 disember 2010 sempena
ulangtahun ke 50 Maybank. sebuah arca oleh Yusof Gani telah di bina di Menara
Maybank untuk menjadi teman kepada arca ‘keris’. Dengan tajuk
‘Segerak- One Movement ,1Malaysia’ , arca ini berdiri gagah membawa inspirasi
1Malaysia yang diilhamkan oleh Perdana Menteri Malaysia ke 5.
No comments:
Post a Comment